Vihar, csörgődob és Peer Gynt a Teadélutánon

Október közepén indul Mesélj! Játssz! Alkoss! blogunk fél éven át tartó zenei neveléssel kapcsolatos blokkja. Ennek során Tamási Márta zenepedagógus, zeneterapeuta fog az olvasókkal megosztani könnyen elsajátítható és praktikus gyakorlatokat.

A blogban megjelentetett tartalmakhoz kapcsolódnak az ősztől télig havonta megrendezett teadélutánok, ezek során a gyakorlatban, interaktív formában van lehetőségük saját élmény-szerűen megtapasztalni az egyes gyakorlatokat és visszajelzést tenni azokról, kölcsönösen formálni az eszköztárat, amely az óvodapedagógusok rendelkezésére áll.

Az első Teadélutánon Márta személyesen is bemutatkozott a jelen lévőknek, illetve röviden elmondta, mi a különbség az óvodapedagógusok által nyújtott zenei nevelés, és a zeneterápia között. Szó esett az alkalmazási területekről is, úgy mint prevenció, drogfüggők terápiája, mozgásszervi rehabilitáció, önismeret, stb. Egy szemléletes példa, ami talán külön említést érdemel: Márta elmondta, hogy részlegesen bénult embereknél, amikor más eszközökkel nem, vagy csak sokkal kevésbé látványosan lehet eredményeket elérni, a zeneterápia eszközeivel hatalmas javulás idézhető elő, azáltal, hogy a bénult beteg járásának ritmusára üti a terapeuta a ritmust (pl. valamilyen ütős hangszerrel), majd szépen fokozatosan megrövidíti azt, hogy a beteg előbb-utóbb “rálépjen” az ütemre, ezzel észrevétlen rendezve a járását.

Sokat beszélgettünk arról, hogy a mai gyerekek milyen feszültségekkel érkeznek az óvodába, és mennyire fontos, hogy az óvodapedagógusok megfelelő csatornákat biztosítsanak számukra, ahogy kijátszhatják magukból a szorongásaikat. Ez veszélyes is lehet, nem teljesen mindegy, hogy mikor milyen eszközhöz nyúl a pedagógus, érdemes tudatosan megválogatni a módszereket. Ezúttal a zenével, tánccal kapcsolatos lehetőségeket jártuk körbe, örömmel fogadtuk az óvodapedagógusok praktikus észrevételeit is.

Arról is ejtettünk szót, hogy mint minden más terület esetében, itt is gondolni kell arra, hogy minden gyerek és minden eset teljesen egyedi, nincsenek általános érvényű receptek, a gyerekeket jól ismerő pedagógusnak érdemes azokat rugalmasan kezelni és adott csoportra adaptálni.

A Teadélután legnagyobb részében Márta által hozott gyakorlatokat próbáltunk ki, volt egy bemutatkozó kör, ahol olyan kulcsfogalmakat érintettünk,mint intimitás, álarcok, énhatárok, ezúttal még hangszer nélkül, aztán előkerültek Márti kellékei, a közismert rumbatökön keresztül, a dobon át, teljesen ismeretlen és különleges hangszerekig sok mindenből lehetett válogatni, már az is beszédes, ugye, ki milyet választott magának.

 

Eztán játékkal egybekötve ki-ki megszólaltatta a maga hangszerét, erre egyesével és közösen is sor került, utóbbi egy “trópusi vihar” keretében, ahol tomboltak az erők, magasra csaptak az energiák, majd csitulásnak indult minden, hiszen a Teadélutánon is felmerült, hogy a zenével kéz a kézben jár a csend, érdemes arra is figyelni. Végül a receptív zeneterápiába is belekóstoltunk, Grieg Peer Gynt-jéből hallgattunk részletet, majd osztottuk meg egymással tapasztalatainkat, érzéseinket.

A délutáni gyakorlatok előtt, közben és után a megszokott módon egészséges és kevésbé egészséges, de annál finomabb aprósüteményekkel, üdítővel és teával jutalmaztuk magunkat.

Az alkalmat ezúttal is a Farkas Andrea által vezetett körtánc zárta, amely kiváló levezetése egy hétvégéhez közeli fárasztó munkanapnak, és a vidám Teadélutánnak is.

A következő Teadélután október 20-án lesz, regisztráció után szeretettel várunk minden kedves óvodapedagógust, észrevételeiket, gyakorlatainkkal kapcsolatos tapasztalataikat pedig szívesen fogadjuk a virag.seress@gondolkodj.hu címre.

Tags: , ,


Back to Top ↑

Élet az óvodában