ujhelyine-szeverenyi-irma-1Ujhelyiné Szeverényi Irma

Utazó gyógypedagógus

Blog: http://szevirma.blogspot.hu/

1955. január 8-án, Békéscsabán születtem egy tizenkét gyermekből álló család nyolcadik tagjaként. Édes Szüleim nagy odaadással, szeretettel neveltek bennünket. Nem az anyagi jólét volt jellemző mindennapjainkra, amiért csak hálás tudok lenni így utólag. Ugyanis megtanultunk minden apró  jónak örülni, minden pici ajándékot megköszönni. Szüleim nevelési elvének fő motívuma a valódi értékek átadása volt.

Anyagi lehetőségeink nem engedték meg számukra,  hogy a nyolc általános iskola elvégzése után nappali tagozati gimnáziumba irassanak be bennünket. Így 14 évesen szakmát kaptunk a kezünkbe. Én órás lettem. Csodálatos tíz évet töltöttem el csendes órásüzletben. Sok-sok tapasztalattal gazdagodtam ez idő alatt. Megízleltem a munka örömét, és annak jutalmát, a családi kasszába vitt kis fizetésemet. Tizenévesen megtanultam a munka melletti tanulás gyakorlatát. Visszagondolva,  ekkor kezdődött el nálam az élethosszig tartó tanulás. Munka mellett kaptam meg ugyanis a szakmunkás bizonyítványomat, munka mellett érettségiztem le, s majd szereztem gyógypedagógusi diplomát.

Életutam különös fordulatai, időnkénti megpróbáltatásai révén kerültem 2002-ben  Pécsre, ahol egy szegregált alapítványi általános iskolában kezdtem el tanítani. Osztályfőnökként 1-től 3-as összevonású csoportban halmozottan sérült gyermekeket kaptam, akiket a számukra megírt és megkövetelt tanterv szerint kellett oktanom több tantárgyban is. Értelmi, valamint érzékszervi sérültségeik miatt igen nehéz volt a tanítási-tanulási folyamat. Ekkor került látókörömbe a számítógéppel segített tanulás lehetősége, ami hatalmas mérföldkövet jelentett tevékenységem során.

Ebben az időben végeztem el a Montessori tanfolyamot, amely a nagy reformpedagógus, Mária Montessori pedagógiai módszertanával ismertetett meg. Az ő gyermekközpontú szemléletét magamévá téve , didaktikai eszköztárába adaptáltam azokat a digitális oktató és fejlesztőprogramokat, amelyek hasonló hatásmechanizmussal működtek, mint a nagy reformpedagógus manuális eszközei.

A gyermekek között végzett tevékenységemmel párhuzamosan kutatni kezdtem a hazai és külföldi szakirodalmat, amelynek eredményeként egyre szélesedett, és bővült az a digitális eszköztár, amellyel az IKT-val, azaz az infokommunikációs technológiával támogatott gyógypedagógiai fejlesztéseimet végeztem. Látva  a gyermekek között azt az élményszerű tanulási folyamatot, amit ez a fajta tevékenység eredményezett, gyakorlatomat örömpedagógiának neveztem el. Kurzusról-kurzusra járva tökéletesítettem az IKT témakörében tudásomat, hogy naprakész lehessek a modern technika rohanó világában.

Megtanultam blogot írni, s immár hét éve vezetem Örömpedagógia elnevezésű szakmai blogomat, amelyben tevékenységemet,  írásban, s a foglalkozásokon készített fotók és videók által osztom meg. Projektjeimmel több pályázatot és díjat elnyertem, amelyeknek dokumentumai szintén blogom oldalain találhatók meg. Tagja vagyok egy nemzetközi innovatív tanári csoportnak, és mint MIE szakértő (Microsoft Innovative Educator Experts ) közösen dolgozunk a digitális pedagógia népszerűsítéséért.

2012 óta a Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógia Módszertani Intézmény utazó gyógypedagógusa vagyok. Több óvodában is fejlesztettem sajátos nevelési igényű kisgyermekeket, akik számára szintén hatalmas élményt jelentett a számítógéppel segített foglalkozás. Jelenleg a Zuglói Heltai Gáspár Általános Iskolában alakítottam ki Anyahajó Stúdiómat, ahol  egyéni / kiscsoportos formában fejlesztem az integrált körülmények között tanuló diákokat.

Az évek során szerzett tapasztalatom szerint igen nagy szükség van arra, hogy kellő időben, még óvodás korban elkezdjük helyes irányba terelni a ránk bízott csemetéket a digitális világ veszélyes országútján. Ugyanis minél később történik ez meg, annál nehezebb lesz őket egészséges gondolkodásra nevelni a most már szinte életük részévé váló internetezés tekintetében.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Nagy Ildikó Mária

Tehetségfejlesztő szaktanácsadó, mesterpedagógus óvodapedagógus

Szentesen végeztem középiskolai tanulmányaimat 1980-1984-ig a Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán, ahol olyan kitörölhetetlen impulzusok, találkozások, kapcsolatok, irodalmi hatások értek, ami a mai napig elkísér.

Óvodapedagógusi pályafutásomat szülővárosomban, Törökszentmiklóson kezdtem, a leghátrányosabb helyzetben élő roma családok gyermekeivel foglalkoztam a város külső szegletében. Az ott eltöltött két esztendő erősített meg abban, hogy az óvodapedagógia iránt végérvényesen elkötelezzem magam.

Szentesre visszaköltözve nem volt kérdés, hogy a város szélső peremén lévő roma gyermekeket befogadó óvodát keressek, és ott induljon tizenhat éves, szerteágazó ugyanakkor tartalmas, szakmai kihívásokkal teli óvodapedagógusi munkám. Ebben az időszakban lehetőségem nyílt többek között két nevelési évet eltölteni egy értelmileg akadályozott gyermekekkel foglalkozó szegregált óvodai csoportban, amely alapjaiban változtatta meg hozzáállásomat, szemléletemet az óvodai inkluzív nevelésről.

Az óvodai életemet egy időre félbe szakítva, kilenc évet töltöttem az informatika világában vállalkozóként. Autodidakta módon sajátítottam el a computer felhasználásának rejtelmeit, elsősorban kiadványszerkesztéssel foglalkoztam. Ez a fordulat aztán nagymértékben átstrukturálta az óvodába való visszatérésemet, új szemmel tekintettem a közoktatás világára. A Szarvasi Óvónőképző Intézetben tanult szakmai tudásomat és pedagógiai gyakorlatomat folyamatosan bővítettem különböző továbbképzések formájában. Fejlesztő óvodapedagógus szakvizsgámat az ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Karon szereztem 2005-ben, így az elkövetkező néhány nevelési évben fejlesztő pedagógusként és alapozó mozgásterapeutaként is foglalkoztam gyermekekkel.

Az informatika, az IKT eszközök használata az óvodai nevelés rendszerében még elképzelhetetlennek tűnt a 2000-es évek elején. A gyermekeknek azonban a technika nem ördögtől való jelenség, így felismerve a kiaknázatlan lehetőségeket első fecskeként alkalmaztam laptopot az óvodai csoportomban a Kompetencia alapú program keretén belül, amellyel egy lavinát zúdítottam a kisgyermekkori nevelés korszerűsítését megcélozva és tudattalanul pályafutásom irányára is.

2011-ben Budapesten folytattam szakmai életem újabb szakaszát, a Pedagógiai szakmai szolgáltatás területén óvodai szaktanácsadóként. Ebben a munkakörben kamatoztattam az óvodai gyakorlatban megszerzett tapasztalataimat, szakértelmemet az óvodapedagógia minden szegmensére kiterjedve. Ezzel egyidejűleg a digitális eszközökkel támogatott tanulást preferálva folyamatosan ilyen irányú képzések aktív résztvevője, hallgatója voltam/vagyok a technika szüntelen változásait figyelemmel kísérve.

Rendszeresen részt veszek az Infokommunikációs Technológiák (IKT eszközök) használatának bevezetésére irányuló projektekben, kutatásokban óvodai, gyógypedagógiai és általános iskola alsó tagozat viszonylatában is. Szakmai konferenciák előadójaként a már bevezetett óvodai IKT projekteket népszerűsítem, jó gyakorlatként továbbítom az érdeklődők számára, előtérbe helyezve az online tudásmegosztást, a hálózati tanulást. Innovációs tevékenységemért 2013-ban Digitális Pedagógus Díjban részesültem Ujhelyiné Szeverényi Irma utazó gyógypedagógus kolléganőmmel együtt.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által indított új típusú szaktanácsadói tevékenység pilot rendszerében 2014-ben mesterpedagógusi minősítést, ezzel párhuzamosan az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán tehetségfejlesztő szaktanácsadó képesítést szereztem.

Jelenlegi munkahelyem a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XIV. Kerületi Tagintézménye, ahol tehetséggondozó koordinátorként dolgozom. Az Oktatási Hivatal Pedagógiai Oktatási Központban szaktanácsadói munkát végzek, előadásokat, műhelyfoglalkozásokat tartok óvodapedagógusoknak IKT eszközök alkalmazásának lehetőségeiről az óvodában valamint akkreditált képzést Tehetséggondozás az óvodai nevelés folyamatában címmel.

2016 decemberétől az Oktatási Hivatal Pedagógiai Oktatási Központ óvodai nevelés szakterületének vezető szaktanácsadói pozícióját töltöm be.

A Szegedi Tudományegyetem Közoktatási Vezetőképző és Továbbképző Intézetében intézményvezető és középvezetői diplomára tettem szert 2016-ban.

 

Back to Top ↑

Akkreditált képzések