Óvodában előforduló balesetek és megelőzésük
A hozzánk beérkezett kérdések alapján fontosnak tartottuk olyan gyakorlati javaslatok megfogalmazását, amelyek az óvodában előforduló balesetek megelőzésével kapcsolatosak. A kiadvány első részében, a “Biztonságban” fejezet pontos leírást ad a gyermekbalesetekről.
1. Hogyan járjunk el mint óvodavezetők (óvónők) a balesetek megelőzése érdekében?
Az óvodáskorú gyermeknek ― életkori sajátosságai miatt ― még nincs veszélyérzete, ezért az óvónő feladata a gyermek testi épségének megőrzése, illetve figyelmének ráirányítása a környezeti veszélyekre.
Az óvodai csoportszobák, öltözők, mosdók áttekintése balesetmegelőzésI szempontból
- A bútoroknak a gyermek életkorának megfelelő méretűnek, lekerekített végűeknek, élvédő fóliával ellátottaknak kell lenniük.
- A benti cipő kényelmes gumitalpú, jól záródó kell hogy legyen, az elcsúszások elkerülése végett.
- A csoportszobában futni, fogócskázni csak megfelelő időben lehet (pl. testnevelés – ének foglalkozás).
- A csoportszobai játékokat a kijelölt helyen (szőnyeg, asztal, babaszoba-konyha) a játéktartalomnak megfelelően használják.
- A gyerekeket rá kell szoktatni arra, hogy a szekrény-ajtókat mindig csukják be maguk után.
- Az asztalra nem ülhetnek, nem mászhatnak fel, csak különleges esetekben (torna, bábszínház stb.).
- A szobában lévő tornaeszközök (mászófal, kötél, gyűrű, stb.) helyes használatának megtanítása rendkívül fontos. Egy egyszerű „madárfogás” játékos megtanításával, – hüvelykujj szembenéz a többivel – a hanyatt esés elkerülése kiküszöbölhető. Tornaszőnyeg mindig kell a tornaeszközök alá, a leesés okozta sérülések elkerülése miatt.
- A gyerekek számára az ismeretlen eszközök használatát be kell mutatni.
- Lehetőség szerint ékszereket ne viseljenek a gyerekek, hiszen komoly balesethelyzet alakulhat ki egy gyűrű, nyaklánc elakadása során.
Történt-e veled baleset az óvodában? Miért?
7 éves kislány:
„Nagyon szeretek csúszdázni, ez az egyik kedvenc játékom az udvaron. Tudtam, hogy csak egyesével szabad lecsúszni a csúszdán, mert az óvó néni ezt mondta, és ott is szokott lenni a csúszda mellett, hogy vigyázzon ránk. A barátnőm mondta, hogy úgy sokkal könnyebb lecsúszni, ha mögém ül, megfogja a vállam és együtt csúszunk le. Én beleegyeztem, de olyan gyorsan csúsztunk, hogy a csúszda vége felé kiestem és ráestem a kezemre. Sírtam, mert nagyon fájt. Az óvó néni nem szidott meg, de nagyon megijedt: azt mondta, hogy szerinte eltörött a kezem. Gyorsan telefonált az anyukámnak, és eljött velünk az orvoshoz, ahol begipszelték a kezem. Egy kicsit otthon kellett maradnom és nagyon jól esett, hogy az ovis csoportom meglátogatott. Nagyon sajnáltam, hogy nem tartottam be a szabályt, mert amíg otthon voltam, hiányoztak a barátaim.”
2. Hogyan építsük be a balesetmegelőzés elemeit a mindennapi óvodai nevelésbe?
Séta, kirándulás közben utaljunk a leselkedő természeti és mesterséges veszélyekre is! Új játékok bevezetése során vagy olyan játékok tanítása közben, amelyek balesettel járhatnak, utaljunk azok veszélyességére! Éles, szúrós tárgyak kezelése, használata során hívjuk fel a figyelmet az óvatosságra (ilyenek az olló, a ceruza, a villa, stb.).
(Saját negatív vagy pozitív tapasztalataikat megoszthatják a www.balesetmegeloz.atw.hu honlapon, az erre a célra rendszeresített felületen: „Jó és rossz példák a praxisomban” címszó alatt.)
3. Milyen speciális gyakorlatokat, játékokat végezhetünk a balesetek megelőzésére a nevelés terén?
Játsszunk együtt!
„Egy kisgyerek felkötött kézzel érkezik az óvodába.
Gyerekek: Mi történt veled? Miért van felkötve a kezed?
Kisfiú: Tegnap este delfineset játszottam a testvéremmel a kádban. Nagyon kifröcsköltük a vizet, és amikor kiszálltam, elcsúsztam. Beütöttem a kezemet.
Gyerekek: Nagyon fájt?
Kisfiú: Igen, és sírtam is. Anyukám elvitt az ügyeletre, ahol megröntgenezték és azt mondták, hogy nincs eltörve, de fel kell kötni.
Gyerekek: Jaj, de sajnáljuk! Most nem tudsz játszani. Máskor nézd meg, nem vizes-e a fürdőszoba köve.”
Játék
Szekrénynyitogató
Egy berendezett lakásban különböző szekrények vannak (konyhaszekrény, cipős szekrény, ruhásszekrény, fürdőszobai szekrény). A kisgyerek sétálgat a lakásban és nyitogatja a szekrényeket. A szekrényben különböző dolgokat talál: ruhát, játékot, vasalót, gyógyszert, gyufát, ollót, tűt, hajfestéket, tisztítószereket, kést, stb.
Feladat: Csak olyan dolgokat vegyen ki a szekrényből, amiket kisgyerek is megfoghat.
Jó szórakozást!
4. Tanácsadás, a szülők felkészítése
A szülők informálására, felkészítésére jó lehetőséget nyújt a szülők–óvónők beszélgető körének létrehozása, ahol az óvónők és szülők által felvetett témák feldolgozása történik. Az elméleti ismeretek (szabályok, tilalmak, stb.) átadása mellett a különböző társasjátékok, szituációs játékok, mesék, stb. megismertetése is igen sikeres és hasznos lehet.
Háztartási balesetek
Például: mese
“Mindig éhes vagyok, nagyon szeretem a hasam. Egyszer kíváncsi voltam, hogy anyukám mit főz. Felálltam a székre, mert szerettem volna belenézni a fazékba és…”
Leggyakoribb válaszok lehetnek a gyermekek részéről:
1. Anya észrevett és levett a székről.
2. Hozzáértem a fazékhoz és megégettem a kezem.
3. Leborult a forró leves és rám fröccsent, stb.
play youtube
play youtube
xnxx
xvideos
porn
hentai
porn
xnxx
sex việt
Phim sex
MP3 download
Download Mp3
Free Music
sex mex
phim séx
Tujuana