Figyelem – koncentráció

Figyelem – koncentráció

A gyermekek iskolai teljesítményének fontos alapfeltétele a koncentrált, tartós figyelem. Ha azonban a figyelem elterelhető vagy épp ellenkezőleg megtapad, akkor nehézzé, súlyosabb esetben lehetetlenné válik az ismeretszerzés.

A figyelem és koncentráció fejlesztésében rendkívül fontos szerepe van a CSEND megélésének, a ritmusnak, a befelé való figyelem gyakorlásának.

A jó iskolai teljesítménynek feltétele a stabil térérzékelés is. Az alábbi játékok között a térérzékelés fejlesztésére is találhatunk egyet-egyet.

Eszközeink: Egyszerű ritmushangszerek ( dobok, csörgők, ritmusfák, triangulum, száncsengő, cintányér…stb), kendő, CD-lejátszó

A játékokhoz körben ülünk a földön vagy székeken. Fontos, hogy a játékok során soha ne minősítsünk, a gyerekek se szóljanak egymásra, ha valakinek nem sikerül valami.

1.     Koppantós: Mindenkinél van egy hangszer. Az óvónő indítja a játékot: egymás után mindenki egyet üt, koppant, csörög stb. a kezében lévő hangszerrel. Ha visszaért a sor az óvónőhöz, most a másik irányban indítja el a hangadást, de most mindenki kettőt üt, koppant stb. a hangszerével. A játék akkor válik izgalmassá, amikor elhangzik  a szabály: indítás után mindenki sorban, egymást követően egyet-egyet koppant, csörrent, de ha valaki kétszer szólaltatja meg hangszerét, azzal megfordítja az irányt és visszafelé indítja az „egy” koppantást. Koncentrált figyelem és lehetőség szerint csend kell hozzá. Jó lehetőség nyüzsgő, figyelmetlen csoportban az összeszedettség elérésére.

2.     „Hol szólsz kispajtás?”  A gyerekek körben ülnek. A kör közepén egy kisgyermek foglal helyet. Szemét kendővel bekötjük. A körben ülők kezében egy-egy hangszer van. Az óvó néni intésére egy-egy gyermek megszólaltatja a hangszerét, a középen ülő pedig arra mutat, ahonnan a hangot hallotta. Játszhatjuk úgy is, hogy a gyermekek körben ülnek, a körön kívül felállítunk négy gyermeket, a négy égtájnak megfelelő irányban, kezükben egy-egy hangszerrel. Ők adják majd a hangot az óvónő irányításával. A többiek lehunyják a szemüket, s kezükkel mutatnak a hallott hang irányába. A játék alkalmas a hallási figyelem és a különböző irányból érkező hangok befogadására.

3.     Kedvenc hang: A gyerekek körben ülnek. Az óvónő előtt 4-5 különböző hangú hangszer van. A játék elején bemutatja a hangjukat, majd közösen kiválasztják a „kedvencet”. Ezt követően a gyerekek becsukják a szemüket, hallgatják a hangokat, s ha a kedvencük megszólal, felemelik a kezüket.

4.     „Hol így, hol úgy” : A gyerekek egy nagy körben állnak. A kör közepén két gyermek ül, kezükben egy-egy hangszerrel. A játék elején az óvónő megmondja, melyik hangszer lesz az „óriás” , melyik a „törpe”. Majd amikor az óriás szól,  lábujjhegyen magasra emelt karokkal kell körbejárni, a törpe hangjára pedig guggolva.  A játékot használhatjuk torna foglalkozáson is.

5.     Szoborátváltozás: Zeneszóra körbe vagy össze-vissza járkálnak a gyerekek a teremben, ha a zene elhallgat megállnak és szoborrá válnak. Dinamikus zenére nagyon vidám, élvezetes játék.

6.     Aranyalmacsősz: Egy gyermek szemét bekötjük, ő lesz a csősz. Leül a földre s a  háta mögé helyezünk egy száncsengőt. A cél: a hangszer elcsenése. Egy-egy gyermek csendben odalopakodik, s ha a csősz nem hallja meg, elcseni a hangszert. Ha azonban  figyelmes a csősz, odamutat ahonnan a zajt hallja, s ekkor szerepet cserélnek.

Végül: Blogjaimban örömmel osztottam meg az általam ismert és már kipróbált játékokat. Az volt a célom, hogy segítsem az óvónők sokrétű munkáját és megmutassam, hogy a zenei játékok nem csak a zenei készség fejlesztésére szolgálnak, de akad köztük szép számmal olyan is, mely komplex módon fejleszti a gyermeki személyiséget. Sok vidám együttlétet, jókedvet és sok sikert kívánok!


Back to Top ↑

Élet az óvodában