TÉMA: a barátság
A társas kapcsolatok minden életkorban alapvető fontosságúak, a barátsághoz mindenkinek van valamilyen viszonya. A legkisebbeknek a külső hasonlóság és azonos érdeklődés elég a szorosabb kapcsolat kialakításához, a nagyobbaknál a belső tulajdonságok a kapcsolatok alapjai. Az óvodáskor végén már különbözőségeket is el tudnak fogadni egymásban, sőt a barátságról, társaikkal való viszonyaikról már beszélni is tudnak.
Fókuszkérdések (az óvodapedagógus számára): Milyennek ítélem a gyerekek kapcsolatait általában? Ismerem-e rokonszenvi és ellenszenvi viszonyaikat? Igazolják-e feltételezéseimet a játék során tapasztaltak?
A foglalkozás célja: Megismerni külső és belső tulajdonságokat (sajátunkat és másokét), megismerni a hasonlóságokat és különbségeket, megtanulni együttműködni nem önként választott társunkkal, alkalmazkodni.
Fejlesztési területek: minden játék után olvasható.
Szükséges eszközök: CD lejátszó, relaxációs zene, különböző érzelmeket ábrázoló lapok (lásd melléklet.)
Mint minden foglalkozást, a mesére alapozott játékot is megelőzheti egyfajta szertartásos felvezetés. Ebben az esetben használhatjuk a következőt, de ha van sajátunk, akkor maradhatunk annál is.
A mese köszöntése: „Álljunk körbe és fogjuk meg egymás kezét! Guggoljunk le! Miközben emelkedünk, egyre hangosabban köszöntsük a mesét. Mondjuk azt, hogy: »Szia mese!« vagy »Jó reggelt mese!«”
Ezután kényelmesen helyezkedjünk el egy nagy szőnyegen. Szerencsés, ha az óvodapedagógus a gyerekek között ül.
A mese:
A kolbász, a béka és az egér
Egyszer volt, hol nem volt, még hetedhét országon is túl, volt egy béka. A béka összetalálkozott az egérrel és a kolbásszal. Hárman kezdtek beszélgetni, s elhatározták, hogy ők örökös barátok lesznek.
Az egeret betették sepregetőnek, a békát beszerzőnek és a kolbászt szakácsnak. Így mentek a dolgok egy hónapig. A béka beszerzett, mert ő jól tudott ugrani, hamar tudott menni s jönni, az egér kisepregette a szobát, s hozott be fát meg vizet, a kolbász meg szakácskodott.
Hát olyan jó ételeket csinált a kolbász, hogy örökké csak nyalogatták a szájukat. Akármennyit ettek, nem tudtak jóllakni, mert nagyon jó volt az étel. Mikor letelt a hónap, azt mondja a kolbász:
– Na, hát a dolog az rendre jár, melyiketek lesz a szakács?
– Hát legyen a béka.
Megtették a békát szakácsnak. Nekifogott a béka, így is szakácskodott, úgy is szakácskodott, főzött ilyet, főzött olyat, de olyat nem tudott főzni, hogy a többieknek jólessék. Főzött vagy három-négy nap, s akkor felmondtak a szakácsnak. Azt mondták, hogy:
– Nem vagy jó szakács.
Megszégyellte magát a béka.
– Nahát, akkor ki főzzön?
Azt mondja a kolbász:
– Az egeret tesszük oda.
Odatették az egeret. Ő is főzött vagy két-három nap, de ő se tudott jól főzni. Rászorították a kolbászt:
– Csak te főzzél!
A kolbász váltig mondta:
– Én az én hónapomat lefőztem, s hogyha nem akartok ti főzni, akkor inkább felmondjuk a barátságot.
Valahogy csak megkérlelték a kolbászt, mégis elvállalta, hogy még egy vagy két nap ő főz. A béka gondolta, addig ő megtanulja, hogyan főz a kolbász. Nekifogott, hogy meglesse, mit csinál.
Hát, amikor a lé meg volt főve, egy darab idő múlva a kolbász, mikor látta, hogy nincsen sehol senki, beledobta magát a lébe. Megforgatta magát benne ügyesen, s akkor kijött.
„Hopp – gondolta a béka -, most már én is tudom, hogy kell csinálni! Azért olyan jó a leves, mert beledobta magát.”
Akkor ajánlkozott:
– Na, most már én leszek a szakács, most már én is tudok főzni!
Nekifogott, odatett egy jó nagy fazék vizet a tűzhöz. Jó tüzet csinált, s főzte, főzte. Mikor már úgy gondolta, hogy meg van főve az a mindenféle, ami bele volt téve, nem várta meg, hogy egy kicsit meghűljön a lé, hanem mikor a legforróbb volt, belészökött.
Hát alig tudott kiszökni, mind összeforrázódott, összefutott a hátán a bőr. Azóta van varas béka.
Félreállott a főzésből, alig tudott mozogni, úgy összeégette a forró lé. A kolbász meg az egér, mikor megmondta nekik, hogyan járt, kikacagták.
Felbomlott a barátság, s attól fogva mindenki külön élt. Máig is élnek, ha meg nem haltak.
A mesét követő első kérés: „Kérlek benneteket, csukjátok be a szemeteket, és képzeljétek el, hogy kik lennétek legszívesebben az elhangzott mesében! Akit megérintek, az tud csak beszélni!”
Fontos kihangsúlyozni a gyermekeknek, hogy csak az mondhatja ki a szereplő nevét, akit az óvodapedagógus „kihangosít”, vagyis akinek megérinti a vállát.
1. Ragacs: Most újra óvodások vagyunk. Abban a szobában, ahol az egér, a kolbász és a béka lakott. Lassú tempóban sétálunk, ügyelünk arra, hogy séta közben ne érjünk egymáshoz (az erre kijelölt helyre tehetünk különböző tárgyakat is, amit a gyerekeknek ki kell kerülniük). Amikor az óvodapedagógus azt mondja: „Ragacs!” mindenkinek a hozzá legközelebb álló gyermekhez kell ragadnia, annak megfelelően, hogy milyen testrészt mond a felszólítás után (pl. váll, comb, mutatóujj stb.) Összeragadva haladnak tovább addig, amíg nem hangzik el az új testrész neve. Ekkor párt váltanak, lehetőleg olyat, akivel ebben a játékban még nem találkoztak. Ha páratlan számú a csapat, akkor lesz egy 3-as is.
Variáció: nagyobbak adhatnak ötleteket, melyik legyen a következő testrész.
Fejlesztési területek: kapcsolatteremtés, kooperáció, mozgáskoordináció.
2. Kinek van …: Körben állunk. Azt keressük, hogy milyen külső tulajdonságaink hasonlóak. Az óvodapedagógus állításokat mond: pl. „Barna a hajam. Kék a szemem. Egyforma hosszúak a hüvelykujjaim.) ” Aki az állítás elhangzása után úgy érzi, hogy az információ igaz rá, egy lépéssel beljebb lép a körbe. Olyat is mondhatunk, ami senkire nem igaz. (pl. 12 éves vagyok, műfogam van, tegnap szárnyaim nőttek stb.)
Variáció: Nagyobbaknál belső tulajdonságokra is rákérdezhetünk (pl. már vesztem össze/békültem ki barátommal, adtam már ajándékot, húztam már meg a haját barátomnak, romboltam már le, amit más épített stb.)
Fejlesztési területek: ön- és társismeret.
3. Tükröm-tükröm: Párokat alkotunk és szembe állunk egymással. Egyikünk lesz a tükör, a másikunk a tükör előtt álló. Egyformán kell mozognunk. Úgy kezdjük, hogy a kezünk a combunk mellett van, és amikor megszólal a zene, lassan mozogni kezdünk. Aki előbb megmozdul, a másiknak őt kell követni: folyamatos mozgással, mint a tükörkép. 3-4 perc után csere.
Variáció: A párok kialakítását irányíthatjuk is, ha szeretnénk, hogy a gyerekek olyanokkal is együtt dolgozzanak, akit maguktól nem választanának. (pl. kis színes lapocskákat osztunk, az azonos színűek alkotnak egy párt.)
Fejlesztési területek: nem verbális kommunikáció, mozgáskoordináció, kapcsolatteremtés.
4. Hangulatjáték: Körben ülünk. Az óvodapedagógus három különböző hangulatot ábrázoló lapot mutat (lásd melléklet). Először megbeszéljük, hogy mit látunk a képeken. A következő körben arról beszélgetünk, hogy mikor voltunk utoljára vidámak, mérgesek illetve sírósak és miért. A hangulattáblákat körbe is adhatjuk, de a kör közepére is tehetjük, és az veszi el, aki éppen mondani szeretne valamit az adott érzésről.
Variáció: Nagyobbakkal arról is beszélgethetünk, hogy mikor és hogyan „okoztak” utoljára ilyen érzéseket valakinek. pl. Utoljára akkor okoztam ilyet (felmutatja a táblát), amikor….”
Fejlesztési területek: ön- és társismeret, verbális kommunikáció, bizalom.
A mesezárás lehet a mesekezdés ellentéte.
Elköszönés a mesétől:
„Álljunk körbe és fogjuk meg egymás kezét! Emeljük fel a kezünket, és ahogy ereszkedünk lefelé, egyre halkabban mondjuk azt, hogy: »Viszlát mese!«”
Értékelés: az óvodapedagógus szóban értékeli a csoport együttes munkáját, a pozitívumokat kiemelve. (Olyan mozzanatok megemlítése, amikor sikeres volt az együttműködés, illetve az alkalmazkodás; aktivitás mértéke.)
Az értékelési szempontontokat itt találjátok.
play youtube
play youtube
xnxx
xvideos
porn
hentai
porn
xnxx
sex việt
Phim sex
MP3 download
Download Mp3
Free Music
sex mex
phim séx
Tujuana