Kedves Óvodapedagógusok
Kedves Óvodapedagógusok!
Az elkövetkező közel két évben a komplex művészeti nevelés megvalósítási lehetőségein keresztül szeretnénk segítséget nyújtani az óvodáknak. Minderre az internet egyik lehetséges kommunikációs eszközét a blogolást választottuk. A segítségnyújtás alapja az óvodapedagógusokkal végzett közös munka. Az óvodapedagógusok aktív és szakmai szerepe elengedhetetlen az elméleti anyagok gyakorlati kipróbálásában.
A négy nagyobb egységre épülő szakasz első állomása a Mesét Másként kezdeményezés, melynek keretén belül a mesét és a játékot (ezen belül is a drámajátékot) hívtuk segítségül.
Hogyan történik a segítségnyújtás?
Az óvodás kort játékfejlődés szempontjából legmérvadóbban a szerepjáték uralja. A cselekvés lassan leválik a tárgyról, mely ez által új „szerepekhez” jut pl. a kisgolyó varázsgömbbé alakul, a játékkockák egy égig érő palota átlátszó téglái lesznek. A kisgyermekek az erre az életkorra jellemző „kettős tudat” segítségével biztonságosan mozognak a különféle síkok között, mindig tudva, hogy pontosan hol tartózkodnak adott pillanatban. Fantáziájuk segítségével bárhová eljutnak vagy eljuttathatóak. A mese és a drámajáték együttes „hatása” révén úgy tudunk érzelmeket felszínre hozni, helyszíneket megteremteni, hogy a mesében lévő „üzenet” még közvetettebb módon jut el a gyermekekhez. A közös játék után a szabad játékuk során maguk választhatják ki, hogy éppen melyik helyszínt vagy szereplőt építik bele a játékaikba.
A kisgyermekek lelki folyamatainak változásait elsősorban az elsődleges nevelőiktől (legjobb esetben a szüleiktől) öröklött és szerzett impulzusok befolyásolják. Adott óvodai csoport ezeket a „hozott” mintákat erősítheti fel, melynek kimenetele lehet pozitív (jókedv, segítőkészség stb.) és/vagy negatív (agresszió, szorongás stb.) egyaránt.
Kéthetes rendszerességgel kerülnek fel foglalkozásvázlatok, melyek minden esetben egy népmese segítségével közelítenek meg egy adott témát.
Az adott mesék „feldolgozása” a drámapedagógia eszközeivel történik, vagyis nem a mese dramatizálása a cél. A módszer lényege, hogy nem a mese történetének „eljátszása” kerül fókuszba, hanem a mese érzelmi elemeire épített drámajátékok segítségével aktivizálódik tovább a gyermekek fantáziája.
Amennyiben úgy dönt, hogy kipróbálja csoportjában az adott foglalkozásokat, úgy a következő szempontokat érdemes figyelembe vennie:
- Lehetőség szerint az elkövetkező félév során kéthetes rendszerességgel építse be az adott foglalkozást a gyermekek heti tervébe a délelőtti órákban. A foglalkozás körülbelül 35 percet vesz igénybe. Homogén és heterogén csoportokban egyaránt kipróbálható.
(Természetesen, ha a már előre kialakított éves tervbe nem fér bele az összes foglalkozás, úgy érdemes egyet is kipróbálni az ajánlottak közül, hiszen azok tartalmai nem épülnek egymásra.) - A Foglalkozástervben megadott menet alapján haladjanak, vagyis először mindig meséljék el a mesét és utána következzenek a játékok.
- A foglalkozásokban található mesét lehetőség szerint fejből mondják el, amennyiben úgy érezik, hogy ez nehézséget okoz, ez esetben olvashatják is.
- A mesét a játék után a következő foglalkozásig (vagyis két héten keresztül) minden nap mondja el a gyerekeknek közvetlenül alvás előtt.
- Az „Értékelést segítő szempontok” segítségével figyelje meg a csoportján belül végbemenő változásokat, a játékok során megjelenő „mesei elemeket”. A kitöltés önkéntes és anonim. A szempontrendszert külön dokumentumban található, amit kézzel kitöltve postai úton és elektronikus levél (e-mail) formájában is visszaküldhet, segítve ezzel közös munkánkat.
Útmutató a foglalkozások feldolgozásához:
- A mese elolvasása és feldolgozása előtt tekintse át a „Fókuszkérdések” alatt megfogalmazott kérdéseket.
- A mese fejből való mondásánál ügyeljen a tartalomhűségre. A mesében található szereplők és cselekmények sorrendje nem változtatható.
- A foglakozásban megadott drámajátékokhoz kapcsolódnak különböző útmutatások, tanácsok. Ezeket bordó színnel jelöltük. A drámajátékok során mindig hagyjunk időt, hogy a gyerekek szabadon „elidőzhessenek” egy-egy gondolatnál, kérdésnél.
Az Önök munkája és visszajelzései teszik „élővé” az általunk kínált szakmai anyagokat.
Együttműködésüket és segítő szerepüket előre is köszönjük!
play youtube
play youtube
xnxx
xvideos
porn
hentai
porn
xnxx
sex việt
Phim sex
MP3 download
Download Mp3
Free Music
sex mex
phim séx
Tujuana