4. foglalkozásvázlat óvónőknek

Az érintés

 

Az érintés erejéről, szerepéről, fontosságáról tanulmányok sorát idézhetjük. Tudjuk, hogy kiemelkedő szerepe van lelki egészségünk megőrzésében. Ezért fontos, hogy már a kicsi gyermekeknek megtanítsuk, hogyan fejezhetik ki érzelmeiket az érintés által. Meg kell éreztetnünk és értetnünk, hogy érintés és érintés között milyen nagy különbség van, s hogy nem mindegy, milyen intenzitással, erővel és milyen szándékkal érintjük meg a másikat.

Eszközök: CD lejátszó, kendők, egyszerű ütőshangszerek.

A foglalkozás célja: a különféle érintések megismertetése, az érzelmek kifejezésének megtapasztalása az érintésen keresztül.

A kezdés rítusa lehet bármelyik az előzőkben megismertek közül

  • Harkály: A gyerekek csukott szemmel körben ülnek . Az óvó néni egy kopogós hangú hangszerrel körbesétál és valakinek a hátához érintve a hangszert megkopogtatja, ekkor ez a gyerek feláll és ő indul körbe, majd megkopogtatja valaki hátát és így tovább. A kopogtatások lehetnek különböző intenzitásúak. A játék végén megbeszélhetjük, kinek milyen érzés harkálynak vagy fának lenni.
  • Tapadós: Egy vidám zenére sétálnak körben a gyerekek, majd amikor a zene elhallgat össze kell érinteni az óvó néni által megnevezett testrészeket. (pl. jobb tenyér, orr, homlok, bal talp, hát stb.) Az érintésen kívül nagyon jó irányok és testséma gyakorlásra. Már kiscsoportban is jól játszható.
  • Varázserdő: A gyerekek egy-egy hangszert vesznek a kezükbe, majd fává vagy bokorrá válnak (állnak, vagy guggolnak) és össze-vissza elhelyezkednek a teremben két gyermek kivételével, mert ők kendőt kapnak a kezükbe és ők lesznek az északi és déli szél. A fák és bokrok lehunyják a szemüket, a szelek pedig felváltva – az óvó néni irányításával – beszaladnak az erdőbe és megcsapkodják vagy lágyan végigsimítják őket. A növénykék ekkor megszólaltatják hangszerüket oly módon, ahogy a szél hozzájuk ért (halkan vagy hangosan). A játék végén beszélgessünk velük arról, milyen volt szélnek lenni, mit éreztek a növények? Nagyon jól használható ez a játék a különféle habitusú gyermekek formálására, indulataik esetleg belső feszültségük kezelésére.
  • Tükröm-tükröm: A gyerekek párba állnak egymással szemben, egyik vagy mindkét tenyerüket összeérintik. Megállapodnak, hogy melyikük a tükör, a másik az irányító. Amikor elindul a zene az irányító elkezd mozogni, a tükör pedig pontosan utánozza. Nagyon kell figyelniük egymásra. Majd az óvó néni jelzésére szerepet cserélnek.. Ebben az esetben olyan zenét válasszunk, melyben többféle karakter is megjelenik pl: Chopin: cisz moll keringője.

 

Játsszuk a játékokat többször is az év során, jelentős változást fogunk megtapasztalni a gyermekek viselkedésében.

 


Fel a tetejére ↑

Közelgő események / programok

Naptár megtekintése