Marionett-az óvodában

Az indiai ősmarionett báb 50-70 cm magas, feje, keze és törzse fából faragott, lába nincs, teste textil. A bábuk (az előbbi mérettartományon belül) a történetben betöltött szerepüknek, jelentőségüknek megfelelő méretűek – a negatív figurák hatalmasak és keveset mozognak, a kiszolgáltatottak kisebbek, de mozgékonyabbak. Mozgatójuk (szanszkritul a Szutradhara – azaz a zsinegek tulajdonosa, a szálak kézbentartója) a legmagasabb (brahmin) kaszt alsóbb, szegényebb rétegeinek képviselőiből került ki, akinek szabadban zajló 6-8 órás, paraván mögötti temperamentumos, humoros játékát narrátor (aki nem a cselekményt kommentálta, hanem a hősök gondolatait, érzelmeit közvetítette) és dobosokból, fúvósokból álló zenekar kísérte. Témái mitologikus (Ramlika – Ráma-játék – Ráma és menyasszonya, Szita története) vagy udvari (Lejli és Mádzsnun története – iszlám Rómeó és Júlia) ihletésűek.

A sokzsinóros, rendkívül összetett és finom mozgást megjelenítő – nem utolsó sorban a zsinórerdőben eligazodni képes profi mozgatót igénylő – marionett bábuk mellett természetesen vannak nagyon egyszerű, a gravitációt és mozgási energiát ügyesen kihasználó egy- vagy kétzsinóros, illetve pálcás (vagy pálcás és zsinóros) marionett bábuk, melyek a kisgyerek kézügyességével is maradéktalan élményét adják a mozgásnak.
A legkisebbek számára talán a pálcás vagy szicíliai marionett a legalkalmasabb, mely elnevezését a Szicíliában leginkább páncélos vitézek harcait bemutató egyszerű és dinamikus mozgású bábjátékról kapta. (Síkbábokról lásd a Szülőknek írt blogot.)
A fölülről egyetlen pálcára rögzített báb minden arra alkalmassá tett forgásponton (ízületnél) képes elmozdulni a pálca mozgatásával.
Jár, ugrik, kapálódzik, szalad vagy táncol – és ehhez semmilyen kifinomult mozgatási technika nem szükséges.

A megvalósítás lehetőségei

Kezdetnek válasszunk egyszerű, jól megjegyezhető történetű, kevés szereplős mesét, amit az adott korcsoport kézügyességének függvényében könnyen elkészíthetünk. A másik fontos szempont természetesen az, hogy a csoport már jól ismerje és szeresse a mesét. Osszuk ki a feladatokat, legyenek bábtervezők és készítők, díszlettervezők és építők – ötletemberek és a technikai megoldásokban ügyesek figyelembe vételével. Meséljük el, hogy ez egy közös munka, hogy hogyan készül egy előadás a bábszínházban, kérjük meg őket, hogy beszéljenek egymással, kérdezzenek, javasoljanak, egyeztessenek.

A legkisebbeknek a legegyszerűbb statikus pálcás marionettet ajánlom, amely elkészíthető sík vagy plasztikus bábként egyaránt.
Plasztikus marionetthez sokféle anyagot felhasználhatunk a klasszikus papírhengeren kívül, ping-pong labdát, textileket, terményeket, de akár használati tárgyakat is. Készíthetünk egyszerű, statikus figurát például papírhengerből a hozzá erősített hurkapálcával, sokféle díszítéssel (festés, színezés, ragasztás, papírkivágás stb.).

Ugyanennek a figurának gyakorlatilag bármilyen anyagból (akár sík kartonlapból, kisebb hengerekből, ping-pong labdából, textildarabokból, terményekből stb.) adhatunk kezeket és lábakat, amelyeket vastag fonállal és egyetlen öltéssel rögzítünk úgy, hogy az öltéshossz megfelelő mozgást biztosítson a végtagoknak. Hasonló módon tudunk fejet illeszteni a papírhenger testhez, a pálcát ez esetben természetesen a fejhez rögzítjük.
Légiesebb mozgást érünk el, ha egy ping-pong labda fejhez csupán valamilyen könnyű textíliát rögzítünk testként. Pálcás vagy zsinóros marionettként egyaránt kifejező röptű tündér lehet. Ha a hengereket elfordítjuk, egyszerű kétzsinóros (vagy pálcás és egyzsinóros) marionett bábu válik belőle, csak a megfelelő súlypontokon kell felzsinóroznunk. A külön mozgatózsinórokat nem igénylő végtagokat szintén varrással tudjuk rögzíteni.

De lehet pálcás vagy akár többzsinóros bábu egy seprű vagy kendő is, ha karakterének megfelelő, kifejező mozgást kölcsönzünk neki.

Látható, hogy a lehetőségek és variációk száma (ismét) szinte végtelen.
Díszletként gyakorlatilag bármit használhatunk, a hétköznapi élet tárgyaitól a papírdobozból készített látványelemekig és kellékekig, de el is hagyhatjuk. A színpad beépítését is bízzuk a gyerekekre, csak akkor segítsünk, ha kérik, és akkor is inkább technikai javaslatokkal. Meglátjuk milyen eredeti interpretációját adják bármelyik mesének.

A marionett technika természetesen nem zárja ki a spontán asszociációs játékot sem, hiszen ebben az esetben is felhasználhatunk gyakorlatilag bármilyen tárgyat bábként, a legfontosabb kiválasztási szempont viszont a pálcás vagy zsinóros mozgatásban megjeleníthető kifejezőerőben rejlik. A tárgyjátékhoz képest dinamikusabb mozgás ugyanakkor fejlettebb kézkoordinációt és finom-mozgást igényel, különösen a zsinóros marionett esetében. A kétzsinóros (vagy pálcás és zsinóros) bábok mozgatásához pedig a kezek mozgásának szinkronitásán túl komoly koncentráció is szükségeltetik, ezért ezt a technikát csak nagyobbakkal és rövid etüdök vagy jelenetek erejéig próbáljuk ki.


Fel a tetejére ↑

Közelgő események / programok

Naptár megtekintése