Fő támogatónk a


Kedves Óvodapedagógusok

Kedves Óvodapedagógusok!

Az elkövetkező közel két évben a komplex művészeti nevelés megvalósítási lehetőségein keresztül szeretnénk segítséget nyújtani az óvodáknak. Minderre az internet egyik lehetséges kommunikációs eszközét a blogolást választottuk. A segítségnyújtás alapja az óvodapedagógusokkal végzett közös munka. Az óvodapedagógusok aktív és szakmai szerepe elengedhetetlen az elméleti anyagok gyakorlati kipróbálásában.

A négy nagyobb egységre épülő szakasz első állomása a Mesét Másként kezdeményezés, melynek keretén belül a mesét és a játékot (ezen belül is a drámajátékot) hívtuk segítségül.

Hogyan történik a segítségnyújtás?

Az óvodás kort játékfejlődés szempontjából legmérvadóbban a szerepjáték uralja. A cselekvés lassan leválik a tárgyról, mely ez által új „szerepekhez” jut pl. a kisgolyó varázsgömbbé alakul, a játékkockák egy égig érő palota átlátszó téglái lesznek. A kisgyermekek az erre az életkorra jellemző „kettős tudat” segítségével biztonságosan mozognak a különféle síkok között, mindig tudva, hogy pontosan hol tartózkodnak adott pillanatban. Fantáziájuk segítségével bárhová eljutnak vagy eljuttathatóak. A mese és a drámajáték együttes „hatása” révén úgy tudunk érzelmeket felszínre hozni, helyszíneket megteremteni, hogy a mesében lévő „üzenet” még közvetettebb módon jut el a gyermekekhez. A közös játék után a szabad játékuk során maguk választhatják ki, hogy éppen melyik helyszínt vagy szereplőt építik bele a játékaikba.

A kisgyermekek lelki folyamatainak változásait elsősorban az elsődleges nevelőiktől (legjobb esetben a szüleiktől) öröklött és szerzett impulzusok befolyásolják. Adott óvodai csoport ezeket a „hozott” mintákat erősítheti fel, melynek kimenetele lehet pozitív (jókedv, segítőkészség stb.) és/vagy negatív (agresszió, szorongás stb.) egyaránt.

Kéthetes rendszerességgel kerülnek fel foglalkozásvázlatok, melyek minden esetben egy népmese segítségével közelítenek meg egy adott témát.

Az adott mesék „feldolgozása” a drámapedagógia eszközeivel történik, vagyis nem a mese dramatizálása a cél. A módszer lényege, hogy nem a mese történetének „eljátszása” kerül fókuszba, hanem a mese érzelmi elemeire épített drámajátékok segítségével aktivizálódik tovább a gyermekek fantáziája.

Amennyiben úgy dönt, hogy kipróbálja csoportjában az adott foglalkozásokat, úgy a következő szempontokat érdemes figyelembe vennie:

  • Lehetőség szerint az elkövetkező félév során kéthetes rendszerességgel építse be az adott foglalkozást a gyermekek heti tervébe a délelőtti órákban. A foglalkozás körülbelül 35 percet vesz igénybe. Homogén és heterogén csoportokban egyaránt kipróbálható.
    (Természetesen, ha a már előre kialakított éves tervbe nem fér bele az összes foglalkozás, úgy érdemes egyet is kipróbálni az ajánlottak közül, hiszen azok tartalmai nem épülnek egymásra.)
  • A Foglalkozástervben megadott menet alapján haladjanak, vagyis először mindig meséljék el a mesét és utána következzenek a játékok.
  • A foglalkozásokban található mesét lehetőség szerint fejből mondják el, amennyiben úgy érezik, hogy ez nehézséget okoz, ez esetben olvashatják is.
  • A mesét a játék után a következő foglalkozásig (vagyis két héten keresztül) minden nap mondja el a gyerekeknek közvetlenül alvás előtt.
  • Az „Értékelést segítő szempontok” segítségével figyelje meg a csoportján belül végbemenő változásokat, a játékok során megjelenő „mesei elemeket”. A kitöltés önkéntes és anonim. A szempontrendszert külön dokumentumban található, amit kézzel kitöltve postai úton és elektronikus levél (e-mail) formájában is visszaküldhet, segítve ezzel közös munkánkat.

Útmutató a foglalkozások feldolgozásához:

  • A mese elolvasása és feldolgozása előtt tekintse át a „Fókuszkérdések” alatt megfogalmazott kérdéseket.
  • A mese fejből való mondásánál ügyeljen a tartalomhűségre. A mesében található szereplők és cselekmények sorrendje nem változtatható.
  • A foglakozásban megadott drámajátékokhoz kapcsolódnak különböző útmutatások, tanácsok. Ezeket bordó színnel jelöltük. A drámajátékok során mindig hagyjunk időt, hogy a gyerekek szabadon „elidőzhessenek” egy-egy gondolatnál, kérdésnél.


Az Önök munkája és visszajelzései teszik „élővé” az általunk kínált szakmai anyagokat.

Együttműködésüket és segítő szerepüket előre is köszönjük!




Fel a tetejére ↑