GE! Nap 2012.11.30.

Amennyiben úgy dönt az Önök óvodája, hogy szeretné velünk egy időben megtartani a Gondolkodj Egészségesen Napot, úgy fogadja szeretettel tőlünk erre a napra ajánlott ötleteinket.

Ajánlott forgatókönyvünk az Egészségnapra

Előkészületek:

  • Kérjék meg a szülőket az előző napokban, hogy az EgészségNapra hozzanak otthonról egy gyümölcsöt, ebből majd közösen a csoportban készítenek egy finom gyümölcssalátát.
  • Az óvodapedagógusok a gyerekek segítségével elkészíthetik akár előre is a csoportjuk jótevő bábját, aki lehet tündér, de bárki más is (manó, valamilyen állat, de ember is). Ez már jó alkalom arra, hogy beszélgessenek róla, kinek mit jelent a jó cselekedet és a jót tétel. Elkészíthetik a tündért bármilyen technikával: lehet pálcás báb, fakanálbáb vagy azt két pálcával kiegészítve egy egyszerű vajang bábu, de akár jelmezes élő szereplő is. A tündér állhat színes papírból, krepp papírból, anyaghulladékokból, különböző őszi termésekből. Honlapunkon találhatnak ötleteket a bábok elkészítéséhez: http://gondolkodjegeszsegesen.hu/archive/meselj-jatssz-alkoss/bab-jatek/

A GE! Nap délelőttje, november 30:

  • 10.00 óra: Indul a rekordkísérletünk! Aki csatlakozik hozzánk, kérjük A pitypang meséjét pontban tíz órakor mesélje el a csoportban. (A mesét alább közöljük.)

Ajánlott drámajátékok a meséhez (A játékokat minden esetben óvónő vezeti a játékot.)

1. A virágok jelzése játék

Képzeljétek el, hogy a virágok a hangjukon kívül különböző jeleket is adtak a virágok tündérének, hogy biztosan észrevegye és meghallgassa őket. A rózsa magasba emelte az összes levelét (magasba emeljük a karjainkat) és háromszor egymás után összecsapta őket (hármat tapsolunk a magasba emelt karjainkkal). A viola apró szirmait ütögette egymáshoz (keresztbe tesszük a karjainkat a mellkasunk előtt és aprókat ütögetünk a vállainkon). A százszorszép a gyökereit rengette meg (egyhelyben trappolunk a talpainkkal a földön). A liliom karcsú bibéit rezegtette meg (mindkét oldalon derékig megemeljük a karjainkat és aprókat ütögetünk a csípőkön). Az estike amilyen gyorsan csak tudta összecsukta és szétnyitotta az összes levelét (háromszor egymás után lehajolunk és mindkét tenyerünkkel egyszerre rácsapunk a sípcsontunkra). A pitypang volt a legszerényebb, ő csak halkan megrezegtette magát (aprókat ütögetünk a fejbúbunkon). Most nézzük meg még egyszer az összes virág (vagy tetszés szerint 3-4 virág) jelzését, majd véletlenszerűen mondani fogok nektek virágneveket, nektek pedig meg kell mutatnotok a jelét!  Szabadon folytatható a játék: Találjanak ki a gyerekek hangokat, mozdulatokat egy–egy virághoz.

2. „Ha találkoznék a Jótündérrel, azt kívánnám tőle, hogy…”

Körben állnak a gyerekek és egymás után megszólalva befejezik a mondatot akár a csoport jótevő bábja segítségével. Mindenki kívánhat saját magának, egy társának, a csoportnak, vagy éppen a nemrég befejezett mese szereplőinek valamit.  A többiek akár játékosan teljesíthetik a kívánságot.

  • 11.00 óra: Közös saláta elkészítése az ebédhez

Hozzávalók 4 főre:

  • 1 citrom kifacsart leve
  • 3 dl víz
  • fél rúd felhasított vanília vagy vaníliás cukor
  • pár szem szegfűszeg
  • méz ízlés szerint (2-3 ek)
  • 2 narancs, 1 alma, 1 körte, 2-3 kivi,2 banán, 4-5 kisméretű mandarin
  • 1 doboz őszibarack befőtt vagy kompót (vagy ananász, esetleg mindkettő)

Elkészítés:

Egy nagyobb üvegtálba öntjük a vizet, belekeverjük a citromlét és a mézet. Beletesszük a vaníliát és a szegfűszeget. Hozzáöntjük a barackkompót/befőtt levét, így megkapjuk a gyümölcssalátánk levét.

A gyümölcsöket megtisztítjuk, tetszőleges formájúra feldaraboljuk, majd óvatosan beleforgatjuk az elkészített lébe. A banánt tegyük bele utoljára, hogy ne törjön meg. A gyümölcsök szabadon cserélhetők, variálhatóak! Jó étvágyat kívánunk hozzá!

Forrás innen.

  • Egyéb játéklehetőségek délelőttre vagy akár délutánra:

Ajánlott rajztémák:

Rajzolják, fessék le a gyerekek a titkos vágyukat.

Rajzoljanak egy olyan jócselekedetet, amit ők hajtottak végre vagy végre szeretnének hajtani.

Akár már karácsonyra, mikulásra készülve a vágyott ajándékot rajzolják le a gyerekek.

Zeneterápiás játékok Gelencsérné Tamási Márti ajánlásával:

1. A játéktér közepén kendőkből puha “fészket” készítünk. Ide ül vagy ülnek be virágmagként azok a gyerekek, akik szeretnének valamilyen virággá válni. A többiek kezébe csörgőket, dobokat és triangulumokat adunk. Ezek a hangszerek jelenítik meg az időjárási elemeket: szél-csörgők rázása, eső-dobokon ujjainkkal kopogunk, napsütés – triangulumok megcsendítése. A hangszeres gyerekek körbeállják a “magot” és az óvónéni jelzésére (kézmozdulattal, rajzzal…) váltakozva közelebb lépnek és megszólaltatják hangszereiket pl. szél-eső-nap sorrendben. A “magocska” pedig eldöntheti, hogy mikor kezd el növekedni. Ha megnőtt, feláll és széttárja a karját. Akkor az óvónéni megkérdezi tőle: Milyen virág lettél? (Több mag is lehet bent egyszerre.)

2. A gyerekek virágoskertet alkotnak, ennek megfelelőén helyezkednek el a térben. Mindenki valamelyik virágot jeleníti meg. kezükben egy-egy kis hangszerrel. A Tündér (egy gyermek) kezébe egy szép kendőt adunk. Végigsétál a virágok között, a kendővel megsimítja őket, s akit megsimított, a hangszerével “elmondja” (elzenéli) a kívánságát. Végül egyszerre is megszólalhatnak – bár szebb, ha egyenként zenélnek.

3. Mindegyik gyerek kap egy kendőt. Ők lesznek a pitypang ejtőernyős fiacskái. Leülnek a földre, letakarják magukat a kendővel, így hallgatják a zenét, s amikor úgy érzik szívesen elrepülnének, felállnak és táncolni kezdenek a kendővel (mozgásimprovizációra gondolok, nem koreográfiára). Nem baj, ha van olyan kisgyerek, aki nem táncol, csak ülve marad, a többiek ügyeljenek arra nehogy meglökjék mozgás közben. Ehhez zeneként Vivaldi Négy évszak című művéből a Tavasz I. vagy III. tételét javaslom.

Dalok közös éneklésre:

Fehér liliomszál, ugorj a Dunába….
Kinyílt a rózsa, hajlik az ága…
Cifra palota, zöld az ablaka…
Hej tulipán, tulipán…

A mese-rekordkísérlet:

Az idei év meséje A pitypang meséje, amit az Önök által is ismert Mesét Másként módszerünk szakértője, Kerekes Valéria meséléskutató ajánlott erre a különleges napra.

Ha Ön is szívesen csatlakozna ehhez a rekord kísérlethez, kérjük, jelezzék felénk ezen a címen, hogy az Önök óvodájából körülbelül hány óvodás hallgatja majd a mesét, így a nap után készíthetünk egy kalkulációt, hányan vettek részt a rekordkísérletben.

A pitypang meséje

A virágok tündére egy napon sorra meglátogatta az alattvalóit, és megkérdezte tőlük, nincs-e panaszuk, kérésük, kapnak-e hűvös reggeli harmatot, kedvesen játszadozik-e velük az esti szél, fölkeresik-e őket a pillangók?

A kényes kerti virágok sorra elmondták panaszaikat. A rózsa arra kérte a tündért, intézze úgy, hogy a viola illata ne legyen olyan fűszeres – mert irigy volt ez a kerti rózsa. Irigyelte a viola édes illatát. Azt szerette volna, hogy az emberek csak az ő illatában gyönyörködjenek.

A virágok tündére jószívű volt, amint az egy tündérhez illik. Megszidta hát az irigy rózsát, és megsimogatta a hallgatag, csöndes violát. A százszorszép arra kérte a tündért, növesszen neki töviseket, hogy az emberek nehezebben tudják leszakítani. A liliom élesebb kardokat kért. Az estike meg azt szerette volna, ha ő nem este, hanem reggelenként nyílna, illatozna.

A tündér zokon vette a virágokhoz csöppet sem illő sok kérést meg panaszt. Rosszkedvűen ment el a kertből. Elhatározta, hogy egyhamar nem látogatja meg ismét az elkényeztetett virágokat. Lehorgasztott fejjel ballagott hazafelé az erdőben.

Így történt, hogy meglátta az út szélén a porban virító pitypangot.

Megállt előtte:

– Mondd, kedves pitypang van valami kérésed, kívánságod?

A pitypang csak ingatta sárga fejét, hogy nem, nincs sem kérése, sem panasza.

– Nem kívánsz magadnak jó illatot? Esetleg tüskéket, hogy ne tudjanak leszakítani a gyerekek.

Nem kívánt semmit, de mikor a tündér továbbment, felsóhajtott.

Meghallotta a tündér a pitypang sóhaját, visszafordult:

– Talán mégis szeretnél kérni valamit?

– Hiába minden, kedves tündér, az én bánatomon te sem tudsz segíteni – mondta a pitypang. – Messze földről kerültem ide, ebbe az országba. Meggyökereztem itt. Tudom, hogy soha többet nem láthatom a hazámat. De ha eszembe jut a régi táj, mindig nagyon szomorú vagyok. Csak legalább a gyermekeim elmehetnének…, de hát azoknak sincs szárnyuk!

Gondolkozott egy kicsit a tündér. Mert csodatévő, nagy hatalma volt, úgy intézte, hogy a pitypang bolyhos fiacskái, leánykái – a termésbóbiták – ezentúl apró szárnyakkal szülessenek. A bóbiták apró szárnyába belekap a szél, repíti őket hegyen-völgyön át. Messzi földre elkerülnek, s ha jó szél fúj, a pitypang egyik-másik fia, lánya visszaröpülhet a régi, elhagyott hazájába.
Szerző: Tompa Mihály
Forrás: segedanyag.vajdaiskola.hu/osztalyfonoki/Tanmesek-of.doc


Kedves Óvónő!

Arra buzdítjuk Önöket, hogy ajánlott programunkat bátran bővítsék saját ötleteikkel, hogy ez a nap valóban a testi-lelki egészségről szóljon – úgy, ahogyan azt Önök szeretnék.

A saját GE! Napjukról készülő fényképeket, rajzokat, beszámolókat és a rekordkísérletben résztvevők számát szeretettel várjuk a következő címekre:

kapcsolat@gondolkodj.hu vagy Gondolkodj Egészségesen Program, Budapest 1365, Pf. 731.

Jó mesélést és együtt bábozást kívánunk erre a szép napra minden óvodának!

Üdvözlettel:
Gondolkodj Egészségesen! Program csapata

2012-10-18T10:37:01+00:00