Egészséges falatok tízóraira, uzsonnára

Május hónapban a Gondolkodj Egészségesen! Élménykonyhában egy fontos, de sajnálatos módon elhanyagolt témával foglalkoztunk: a különböző kisétkezésekre fogyasztható ételekkel. Kisgyermekeknél különösen fontos, hogy kellő alapossággal figyeljünk oda erre, hiszen játék közben gyakran megéheznek, de a kirándulások, hosszabb játszótéri kiruccanások során is jó, ha van kéznél valami egészséges harapnivaló.

Először egy érdekes, rösztihez hasonlatos receptet készítettünk el reszelt sárgarépából és csicseriborsó lisztből. Ezek a kerek, burger-szerű lepénykék hidegen és melegen egyaránt nagyon finomak. Főételként is fogyaszthatók salátával, uborkával, paradicsommal, de iskolai uzsonnadobozba is kiváló alternatívák. Mi humusszal és zöldsalátával, friss csírákkal tálaltuk.

A humusz a közel-keleti konyhák igazi csemegéje, nagyon sokoldalúan felhasználható szendvicskrém, illetve mártogatós szósz. Csicseriborsóból és szezámkrémből készül, ízesítése egyéni ízlés szerint lehet enyhén vagy erőteljesebben fokhagymás, citromos, római köménnyel bolondított. Hasábokra vágott zöldségrudakkal is kínálhatjuk. Összetört érett avokádóval, vagy sült paprikával elkeverve még különlegesebb, tápanyagban gazdag csemege.

Következő ételünk a kukoricadarából készült, úgynevezett puliszka volt. Elmira bemutatta, hogy ízesítéstől függően édes és sós feltéttel is tálalhatjuk. A megfőtt darát szét kell teríteni egy vékonyan kiolajozott tepsin vagy tálcán, és hagyni teljesen kihűlni. A megkeményedett lapból tetszőleges formákat tudunk kivágni és serpenyőben vagy sütőben átsütni. De nem feltétlenül szükséges sütőbe tenni, párolt mézes-fahéjas almával főtt formában is kiváló édesség. A sós változathoz aprított snidlinget kevertünk és gombás-paradicsomos zöldségraguval tálaltuk.



Közkívánatra egy finom, francia ihletésű quiche-t is sütöttünk. A quiche sós tésztakosárban sütött zöldséges pite, amelyet reszelt sajttal megszórva sütünk készre. Melegen és hidegen egyaránt fogyasztható, tortaként szeletelhető. Szezonhoz illően zöldspárgával töltöttük, valamint régi kedves támogatónk, a Bonduelle jóvoltából kukoricával töltöttük még meg finomságunkat. Tehéntejből készült tejszín helyett zabtejszínnel dolgoztunk ezúttal, amely kevésbé zsíros, és tejérzékenyeknek is kiváló alternatíva.


Természetesen az édesség egészséges változatai sem maradhattak el, hiszen minden gyerek igényli az édes ízeket is. Az aszalt barackból és őrölt mandulából gyúrt golyók nagy sikert arattak egyszerűségükkel és ízletességükkel. Előnyük még, hogy sokáig elállnak. Megbeszéltük, hogy attól függően, hogy éppen milyen időszakot élünk a gyerekkel, ezeket a golyócskákat akár „gyógyszerek” bevételéhez is felhasználhatjuk. Adhatunk hozzá pl. immunerősítő, gyulladásgátló méhpempőt, virágport, propoliszt, aloe vera zselét, homoktövis vagy csipkebogyó lekvárt, illetve székrekedés problémánál lenmagpelyhet, aszalt szilvát.

Másik édességünk kókuszos eperkehely volt, amelyet dekoratív tálalása rögtön ínycsiklandozóvá tesz minden korosztály számára. Mézzel pirított zabhellyel megszórva, kókusztejjel turmixolt banánkrémmel, friss eperrel rétegezve igazi kényeztetős édesség. Hozzáadott cukrot nem tartalmaz, mégis tápláló, frissítő, laktató. Uzsonnára vagy desszertnek is kiváló. Idénytől függően készíthetjük málnával, szederrel, ribizlivel is.


Tanulságos volt számunkra, hogy milyen ízletes, érdekes, gyermekbarát dolgokat lehet készíteni egyszerű, de kicsit talán elfeledett alapanyagokból, amelyek beszerzése ma már nem okoz problémát. A megszokott palettát bővítő ételek a család felnőtt tagjai számára is élvezetet, gyermekeink egészséges táplálásához, ízlésének bővítéséhez pedig segítséget nyújthatnak.
Mezei Elmira

Köszönjük a Bonduelle-nek a támogatást!


2011-05-22T20:36:10+00:00