2015.11.27. Ajánlott Óvodai Forgatókönyv 10. jubileumi Országos Gondolkodj Egészségesen! Nap

10. jubileumi Országos Gondolkodj Egészségesen! Nap

2015. NOVEMBER 27.

…mert a GE!P így gömbölyű!

AJÁNLOTT FORGATÓKÖNYV ÓVODÁK RÉSZÉRE

Kedves Óvodapedagógus Kollégánk!

A Gondolkodj Egészségesen! Program 10. jubileumi ünnepének napján – amikor az Egészség Zsákokat megkapják a Szülők -, ismét felajánl egy „forgatókönyvet”, amely alapján  minden résztvevő óvoda egy időben, november 27-én tarthatja meg a Gondolkodj Egészségesen Napot óvodai csoportjaiban.

Mint ismeretes, a Program előtérbe helyezi a művészetek általi nevelést, azért, mert a művészetek nagyon hasonlítanak a gyermeki játékra: egyedi megoldásokat kínálnak, átéléssel, kreativitással járnak együtt, ugyanakkor csoportban, közösségben is játszhatók. Mindez segíti az esélyteremtést, elsősorban az által, hogy a szabad önkifejezés segítségével minden gyermek önmaga lehet.

Tekintettel arra, hogy a konkrét óvodát, és a gyermekeket, akik a csoportba járnak, mi nem ismerjük, a felajánlott „forgatókönyv” csak egy lehetséges út, egy választási lehetőség. Mi akkor lennénk boldogok, ha Mindenki a saját arculatának, sajátosságainak megfelelően alakítaná át azt a tervet, amit most olvashat Kedves Kollégánk.

Örömteli játékot kívánunk!

a Gondolkodj Egészségesen! Program csapata

Bevezető versike

Gazdag Erzsi – Üveggolyó

Üveggolyó, üvegház

belsejében mit találsz?

Bent lakik a szivárvány,

rajta ül egy királylány.

Ül a hídon magában,

üveggyöngy a nyakában,

gyémánt fésű kezében,

igazgyöngy a szemében.

Üvegfalon ki-kinéz:

– Jön-e érte a vitéz,

világhíres királyfi?

Vagy helyette akárki.

uveggolyo

A mese

Mese a tökéletes üveggolyóról

Volt egyszer egy tökéletes üveggolyó, sem egy repedés sem egy kisebb hiány, horpadás nem volt rajta, gyönyörű gömbölyű volt, állandóan fényes. Hol kéken, hol narancsosan, hol zölden csillogott, de az is előfordult, hogy aranylóan ragyogott, és még az is tündökölt, aki nézte, vagy kézbe vette őt. Vigyázott is magára nagyon, nehogy valami baja essen, állandóan tisztán tartotta magát és fényesen, de mégsem volt boldog! Nem volt barátja. A tökéletességét, még azzal is fokozta, hogy minden üveggolyónak segített, ahol és ahogyan csak tudott! Kedves volt hozzájuk, és mégis, hiába iparkodott csak nem akart senki barátkozni vele!

Sokszor bánatosan nézte a többi üveggolyót, amint vidáman, néha-néha egymásnak koccanva, nagyokat kacagva csilingelésükkel egymással játszadoztak. Egyik-másik még a sárba is bele-bele gurult, nem törődött azzal, hogy elveszíti a fényét. Ilyenkor ő készségesen szaladt oda lemosni, szárazra törölni, hogy visszanyerje a másik a csillogását, de alig kapott érte mást, mint egy odavetett köszönömöt. A másik üveggolyó nem maradt vele barátkozni, játszani, hanem gyorsan visszagurult a többiekhez, és a következő pillanatban már nem is ragyogott olyan szépen, hiába fényesítgette őt a magányos, ám gyönyörű üveggolyó. Sehogy nem tudta ezt megérteni a tökéletes üveggolyó, így hát, nagy elhatározásra jutott: otthagyta a szép és tiszta golyófészkét, és elgurult egy bölcs emberhez!

Nocsak – nocsak, hát Te mit keresel itt? – kérdezte tőle az Ember.

Szeretném, ha válaszolnál nekem, miért nem szeret engem a többi üveggolyó. Tisztelnek, becsülnek, szépnek tartanak, mindenki engem csodál, de nem szeretnek, nincs egy igazán jó barátom sem, pedig mindent megpróbálok, hogy legyen, legalább egy!

Nézte, nézegette az ember a tökéletes üveggolyót, aki ilyen hosszú út megtétele után is tökéletes volt, sehol egy karcolás, sehol egy horpadás és gyönyörűen csillogott a tisztaságtól.

– Tudod, kedves üveggolyó, elárulom Neked a titkot: túl tökéletes vagy!

– És az miért baj? Hiszen ez szerintem így a helyes, így jó, így szép!

– Hogy miért? Hát azért, mert rajtad kívül nagyon kevés ilyen tökéletes üveggolyó van! Te olyan vagy, mintha nem is lennél igazi, a többieken látszik, hogy mind élnek, ezért aztán itt-ott a legtöbbnek van valamije hibája: vagy repedt egy kicsit, vagy horpadt egy helyen, vagy sárba gurul néha, és olyankor nem tud annyira csillogni, de nem törődik vele, mert tudja, hogy bármilyen is, Ő mégis egy üveggolyó! Még ha nem is tökéletes egyik sem, de ha téged meglát, akkor meglátja a tökéletességed, a szépséged. És bizony ezzel az eszébe juttatod, hogy Ő nem tökéletes. Pedig egyik-másik iparkodik ám, hogy Ő is az legyen. Csakhogy ők olyanok, mint az emberek. Mindegyik más. Bármit tesznek, amitől elvesztik az eredeti csillogásukat, nem érzik magukat jól. Azt érzik, hogy létezik egy másik üveggolyó, amelyik annyira szép, hogy ők a nyomába sem érnek, esetleg csúnyának érzik magukat. Ezért aztán, eltűnik a vidámságuk, eltűnik a természetességük, csak feszengnek, míg végül inkább úgy döntenek, hogy nem baj, ha nem tökéletesek, de van barátjuk, hiszen a barátjuk sem tökéletes. Hiszen Ők így szerették meg egymást, és eszükbe sem jut a miatt szomorkodni, hogy nem tökéletesek!

Az üveggolyó sokáig hallgatott, legbelül nagyon szomorú lett, hiszen arra gondolt, hogy ahogyan a többi üveggolyó nem tehet arról, hogy nem tökéletes, de Ő sem tehet arról, hogy őt meg tökéletesre formálták. Ő így érzi jól magát, mint ahogy a többiek meg úgy. Megköszönte az embernek a választ és kigurult az ajtón, miközben nedvesen csillogott, mintha sírna. Vajon miért sírt? Örömében? Bánatában?

Feldolgozási javaslat

A mesékre jellemző szám szerint 7 pontot ajánlunk a feldolgozáshoz:

1. Ha van rá mód, hívják meg a szülőket, hozzátartozókat az aznapi foglalkozásra, hiszen biztosan van, aki el tud jönni, és így együtt játszhatnak gyerekek, szülők és pedagógusok.

2. Közös verstanulással kezdődjön az együttlét. Ismételjék el néhányszor együtt a javasolt Gazdag Erzsi verset. Mozdulatokkal is kiegészíthetik.

3. A foglalkozásvezető mondja el, hogy a mesében, amit ma szeretne elmesélni a résztvevőknek, fontos szerepe van a színeknek. Ezért a következő játékra hívja a gyerekeket, szülőket egyaránt (Szín-Testrész című). A játékvezető mindig mond egy színt és egy testrészt, pl. kisujj-kék. A feladat, hogy 5 vagy 10 másodperc alatt mindenki a kisujját egy, a térben vagy egymás ruházatán található kék színre tegye (önmagunkon nem érvényes a színkeresés). Nagyon jó fejlesztő és felszabadító játék is egyben!

4. Egy Kedves Szülő vagy Óvodapedagógus mondja el/olvassa fel a mesét. Lehetőleg a mesét mindenki (szülő-gyerek) együtt, körben ülve hallgassa meg.

5. Mindenki rajzolja le a meséből azt, ami számára a legfontosabb / ami leginkább tetszett / ami a leginkább elszomorította. Majd beszélhetnek arról, kinek miért az.

6. A mese zárásaként minden résztvevő formáljon magából egy-egy üveggolyót.

NARRÁCIÓ A JÁTÉKHOZ: Éjszaka van. Hazaért az üveggolyó a bölcs embertől. Lefeküdt aludni. Helyezkedjetek el úgy a térben, ahogyan szerintetek a tökéletes üveggolyó alszik ezen az éjszakán. Testtartása kifejezi azt, ahogyan érzi magát. Elaludt. És álmodott. Akinek megérintem a vállát, mondja el, mit/miről álmodik az üveggolyó. (Lehetőleg halk zene szóljon az álmok meghallgatása alatt.)

7. Búcsúzóul minden kisgyermek kaphat egy üveggolyót. Ez a sajátja, hazaviheti, az övé.

+1. pont további játékra ösztönöz minden résztvevőt:

Pályázati lehetőség a csoport egésze számára. Minderről bővebben a november 23-ai héten küldünk pontos tájékoztatást következő hírlevelünkben, valamint tesszük közre honlapunkon.

ge nap (15) IMGP1131

További, kiegészítő ajánlások

– Táncos, zenés, énekes, tanult vagy improvizációs betétek is lehetnek a drámajáték során.

– Táncos, zenés, énekes játékokkal zárható le a drámajáték.

– A nap végén lehet zöldségekből és gyümölcsökből bábokat készíteni.

– Az ünnepi naphoz finomságokat lehet készíteni: salátákat zöldségből és/vagy gyümölcsből.

*Receptötletek könnyen elkészíthető téli salátákkal dietetikusunktól*

*Ajánlatunk: FrissNass – ínycsiklandó gyereksaláta az Eisbergtől*

– Ha lehet, akkor – akár a bábkészítést, akár a salátakészítést – délutánra is tervezhetjük, együtt a szülőkkel.

– Mi tortát készítünk, hiszen 10. születésnapját ünnepli a Gondolkodj Egészségesen! Program, ez is egy lehetőség.

*Receptötletek sütés nélkül készíthető sütikkel dietetikusunktól*

A forgatókönyvet összeállították

Dr. Bakonyi Anna, pedagógiai szakértő

Bori-Fekete Ágnes, színész-drámatanár

2015-11-18T10:27:05+00:00